تاثیر استفاده از کفپوش پارکت بر کاهش مصرف انرژی

تاثیر استفاده از کفپوش پارکت بر کاهش مصرف انرژی

پارکت یک نوع کفپوش چوبی است که از ترکیب لایه‌های چوبی ساخته شده و سطح آن، با پوششی از روغن یا لاک مخصوص صیقل داده شده است. این نوع کفپوش می‌تواند تأثیرات متعددی در جذب یا دفع انرژی گرمایشی یا سرمایشی داشته باشد.

کفپوش پارکت با توجه به جنس چوبی که از آن ساخته شده است، می‌تواند به عنوان یک عایق حرارتی عمل کند و در نتیجه، گرمایش را از زیر کفپوش به خود جذب کرده و در اتاق محیطی گرم و دلپذیر ایجاد کند. درواقع پارکت می‌تواند به کاهش مصرف انرژی جهت تامین گرمایش اتاق کمک کند و در نتیجه، به صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی و کاهش اثرات زیان‌بار تولید گازهای گلخانه‌ای به طور قابل توجهی کمک کند.

از طرف دیگر، پارکت همچنین می‌تواند به عنوان یک عامل سردکننده نیز عمل کند! چگونه؟ بدین صورت که در فصول گرم سال، گرما را از محیط به خود جذب کرده و در اتاق محیطی خنک به وجود بیاورد. درواقع با این عملکرد خود، در صورتی که محیط دارای دمای بالایی باشد، استفاده از کفپوش پارکت می‌تواند به جلوگیری از استفاده اضافی از سیستم‌های سرمایشی کمک کند و در نتیجه، میزان هزینه‌های انرژی و مصرف سیستم‌های سرمایشی را کاهش دهد.

بنابراین، بی اغراق می‌توان گفت کفپوش پارکت می‌تواند به عنوان یک عامل جذب یا دفع انرژی گرمایشی یا سرمایشی عمل کرده و از طریق کمک به کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های آن، به صرفه‌جویی انرژی و حفاظت از محیط زیست کمک کند. از این رو دور از واقعیت نیست اگر پارکت را در دسته محصولات دوست‌دار محیط زیست به شمار آورد.

با این حال، تأثیرات دقیق کفپوش پارکت بر جذب یا دفع انرژی گرمایشی یا سرمایشی وابستگی مستقیمی به جنس چوبی که از آن ساخته شده است، ساختار ساختمان و شرایط اقلیمی محیط دارد. لذا در صورت نیاز به اطلاعات دقیق در این خصوص، بهتر است با تامین کنندگان محصول، متخصصان سیستم گرمایش و سرمایش مشورت کنید؛

همانطور که گفته شد کفپوش پارکت، به عنوان یک نوع کفپوش چوبی، علاوه بر ویژگی‌های زیبایی و طراحی، دارای ویژگی‌های فیزیکی و حرارتی متعددی است که می‌تواند در جذب یا دفع انرژی گرمایشی یا سرمایشی مؤثر باشد. برای مثال:

۱. جنس چوب: جنس چوبی که کفپوش از آن ساخته شده است، به عنوان عامل مؤثری در جذب یا دفع انرژی حرارتی عمل می‌کند. برای مثال، چوب‌های سخت و سنگین مانند بلوط و جوز، به عنوان چوب‌های بادوام، بهتر در جذب گرمایش و انتقال حرارت عمل می‌کنند و در نتیجه، می‌توانند به کاهش مصرف انرژی برای گرمایش اتاق کمک کنند. چرا که می‌توانند گرما را از زیر کفپوش جذب کرده و دمای نسبی داخل اتاق را بالا برده و محیط را گرم‌تر کنند.

۲. ضخامت کفپوش: ضخامت کفپوش پارکت می‌تواند در جذب یا دفع انرژی حرارتی تأثیرگذار باشد. به طور کلی، کفپوش‌های با ضخامت بالاتر، به عنوان یک عامل عایق حرارتی عمل می‌کنند و می‌توانند حرارت را به خود جذب کرده و در اتاق پخش کنند. درمقابل کفپوش‌های با ضخامت کمتر در جذب گرما مؤثر نیستند و ممکن است به عنوان یک عامل سردکننده عمل کنند و حرارت را به محیط دور انتقال دهند و در نتیجه، محیط را خنک و دلپذیر کنند.

۳. روش نصب: روش نصب کفپوش پارکت از عوامل بسیار مهم در صرفه‌جویی انرژی توسط پارکت‌هاست. در صورتی که کفپوش با روش فلوتینگ نصب شود، قادر خواهد بود به عنوان یک عامل عایق حرارتی عمل کند و می‌تواند با جذب انرژی گرمایشی از زیر کفپوش به خود، دمای داخل اتاق را باب میل ساکنین آن خانه کند. در حالی که در روش نصب چسبی، کفپوش به صورت مستقیم بر روی سطح زیرین نصب می‌شود و به عنوان یک عامل سردکننده عمل می‌کند و حرارت را به سطح زیرین منتقل می‌کند. نوع چسب، نوع قرنیز و حتی میزان و نحوه استفاده از هریک از موارد مذکور نیز در این موضوع بی تاثیر نخواهند بود. از این رو همواره رویکرد پارکت امیران، خدمات‌گیری از نصاب‌های متخصص و نصب اصولی کفپوش جهت ایجاد حس رضایت در مشتریان است.

۴. ساختار ساختمان: ساختار ساختمان و اندازه و تعداد پنجره‌ها و درها نیز می‌تواند در جذب یا دفع انرژی حرارتی حرفی برای گفتن داشته باشد. در صورتی که ساختمان دارای پنجره‌های بزرگ و درهایی بدون عایق داشته باشد؛ قطعا انرژی را به بیرون خواهد راند و از این رو تاثیر مثبت کفپوش شما در صرفه جویی انرژی کمرنگ خواهد شد.

۵. شرایط اقلیمی: تأثیرات دقیق کفپوش پارکت بر جذب یا دفع انرژی گرمایشی یا سرمایشی بستگی به شرایط اقلیمی و فیزیکی محیط دارد و بهتر است قبل از نصب کفپوش، شرایط محیط و نیازهای گرمایشی و سرمایشی منطقه زندگی خود را به دقت بررسی کنید. برای مثال اگر در جغرافیای مرطوب و شرجی زندگی می‌کنید؛ پارکتی خریداری کنید که با مقاومت بالای خود در برابر رطوبت، جهت استفاده در فضاهایی مانند حمام، آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی ساخته شده است. در این صورت، با توجه به مقاومت آن در برابر رطوبت، نیاز به استفاده از کفپوش‌های دیگری که به راحتی تحت تأثیر رطوبت قرار می‌گیرند و به طور مداوم مجبور به تعویض یا تعمیر آن‌ها هستید، کاهش پیدا می‌کند.

۶. مقاومت در برابر سایش: کفپوش پارکت به دلیل مقاومت بالا در برابر سایش، می‌تواند در محیط‌های پرتردد مانند فروشگاه‌ها و ادارات استفاده شود. در این صورت، با توجه به مقاومت آن دربرابر سایش، نیاز به تعویض و تعمیر کفپوش کمتر می‌شود و هزینه‌های نگهداری و تعمیرات کاهش پیدا می‌کند و از سوی دیگر طبیعت و محیط زیست متحمل بازیافت های زمان‌بر و آلاینده دیگر انواع کفپوش نخواهد شد و همین موضوع منجر به ذخیره انرژی محیط زیست خواهد بود.

پارکت به دلیل طراحی زیبا و تنوع جذاب، می‌تواند به پذیرش محیط از سوی انسان‌ها و حتی حیوانات خانگی ایشان کمک کند. در نظر داشته باشید که روش های نصب، نگهداری و یا درصورت نیاز تعمیر کفپوش پارکت نیز باید در تصمیم‌گیری‌های افراد در نظر گرفته شود. به طور کلی توصیه می شود هیچ یک از اجزای منزل یا محیط کار و زندگی خود اعم از اثاثیه، کفپوش، دیوارپوش، اکسسوری ها و… را پس از خرید به حال خود رها نکنید.

خرید، یک انتخاب یا اعتماد است؛ ولی میزان عمر آن به واسطه نگهداری صحیح، هنر خود شماست!

 

نظرات

نظری برای این مطلب درج نشده

ارسال نظر