آماده سازی دیوارها قبل از نصب کاغذ دیواری

آماده سازی دیوارها قبل از نصب کاغذ دیواری

فرآیند آماده سازی دیوارها قبل از نصب کاغذ دیواری بسته به شرایط محیط و بافت دیوارها می‌تواند آسان یا پیچیده باشد. و این در حالی است که آماده کردن دیوارهای رنگ شده با استفاده از یک لایه پرایمر/ سیلر آسان‌تر است، اما آماده کردن دیوارهای قدیمی و فرسوده که دارای صفحات چوبی و ضخیم هستند می‌تواند کار زیرسازی را به مراتب دشوارتر نماید. بنابراین، قبل از انتخاب کاغذ دیواری مناسب و چشم نواز، باید اقدامات مناسبی برای آماده سازی دیوارهای خود انجام دهید.

اینکه دیوارهای خود را با رنگ یا کاغذ دیواری بپوشانید یک موضوع سلیقه‌ای و شخصی است. البته می‌توانید مطلب مزایای کاغذ دیواری نصبت به رنگ را در سایت ما مطالعه بفرمایید. به طور کلی، زمانی که بخواهید طرح و نقش و الگوی خاصی را به دیوار خود اضافه کنید، باید از کاغذ دیواری استفاده کنید. نصب کاغذ دیواری بسیار آسان‌تر از رنگ زدن است. لذا با استفاده از این راهنما، شما می‌توانید آماده سازی دیوارها قبل از نصب کاغذ دیواری را به بهترین نحو انجام دهید.

                                      نصب اصولی کاغذ دیواری طرح گلدار قواره‌ای کد ۵۰۳۳، بر روی دیوار اتاق نشیمن

 

قبل از نصب کاغذ دیواری

دیوارها به یکی از سه دسته تقسیم می‌شوند:

  1. دیوارهای رنگ شده،

  2. دیوارهای خانه‌های جدید که هیچ پوششی ندارند

  3. دیوارهای از قبل کاغذ شده

 

                                                               آماده سازی انواع دیوار قبل از نصب کاغذ دیواری

 

آماده سازی دیوارهای رنگ شده قبل از نصب کاغذ دیواری

دیوارهای رنگ شده با مینای براق باید قبل از نصب کاغذ دیواری یک لایه پرایمر بر روی آن کشیده شود، در غیر این صورت کاغذ به سطح نمی‌چسبد. پرایمرها حلال‌های تجاری هستند (یک کاغذ سنباده به صورت مایع است) که سطح صاف را زبر می‌کند و دندانه مناسب مورد نیاز برای چسبندگی کاغذ دیواری را فراهم می‌کند. گاهی اوقات شستن دیوارها با مواد شوینده قوی نیز موثر خواهد بود.

بیشتر رنگ‌هایی که بافت مسطح یا مات دارند نیاز به آماده سازی خاصی ندارند. اما باید تمیز و عاری از روغن، گریس و کثیفی باشند.

خانه‌های خیلی قدیمی ممکن است دیوارهایی با رنگ کلسیمین یا کازئین داشته باشند. این نوع رنگ محلول در آب است و چسبندگی محکمی روی دیوار ایجاد نمی‌کند. کاغذ دیواری نصب شده روی این رنگ‌ها در نهایت کنده می‌شوند. اگر مشکوک هستید که رنگ روی دیوارتان کلسیمین یا کازئین است، سعی کنید آن را با آب و صابون بشویید. اگر رنگ جدا شد، شستن تمام دیوارها را ادامه دهید.

 

دیوارهای خانه‌های جدید قبل از نصب کاغذ دیواری

دیوار خشکی که به تازگی ساخته شده است؛ باید قبل از کاغذ کاری پرکاری شود. بتونه‌کاری یا لایه‌کشی، سطحی صاف برای کاغذ دیواری ایجاد می‌کند و سطح را می‌بندد تا خمیر به مواد دیوار نفوذ نکند. روکش دیوار با پایه روغنی محبوب‌ترین سیلر است. همچنین می‌توانید از چسبی مخصوص به نام پرایمر/سیلر کاغذ دیواری برای آستر کاری دیوارها استفاده کنید. هر یک از این پرایمرها را می‌توان مانند رنگ، با قلم مو یا غلتک بر روی دیوار کشید.

 

                                               یکی از مهمترین مراحل در نصب کاغذ دیواری، مرحله زیرسازی آن است.

خانه‌های قدیمی

خانه‌های قدیمی معمولا دارای دیوارهای گچی‌ای هستند که کیفیت گچ کاری افت محسوسی کرده است. این خانه‌ها را می‌توان با پرایمر آماده کرد. از آنجا که گچ با آهک مخلوط می‌شود، محتوای قلیایی بالایی دارد. این خاصیت قلیایی می‌تواند کاغذ دیواری را لکه‌دار کند یا از چسبیدن آن به دیوار جلوگیری کند. معمولاً حالت قلیایی با گذشت زمان از بین می‌رود و می‌توان کاغذ دیواری را روی دیوار گچی پرایمر شده نصب کرد. در برخی موارد، با وجود پرایمر کردن امکان دارد نقاطی از خانه وجود داشته باشد که سطح قلیایی بالایی دارند. این نقاط، «نقاط داغ» نامیده می‌شوند و وقتی سطح قلیایی دیوار اندازه‌گیری می‌شود به‌صورت لکه‌های رنگی – صورتی، قرمز یا بنفش؛ ظاهر می‌شوند.

 

                             دیوارهای خانه‌های قدیمی دارای ترک و رنگ پریدگی است که نیازمند اقدامات زیرسازی و نوسازی لازم است.

 

قبل از اینکه بخواهید بر روی نقاط داغ کاغذ دیواری نصب کنید، باید سطح آن را آماده سازی کنید. می‌توان با برس‌های زبر سطح قلیایی را پوسته پوسته کنید. این کار بسیار ساده است، اما ممکن است به مرور زمان، مواد قلیایی بتواند از طریق درزهای دیوار زیر کاغذ دیواری نفوذ کنند و کاغذ دیواری را تغییر رنگ دهد. کار تخصصی‌تر خنثی سازی حالت قلیایی دیوار با محلول ۲۸ درصد اسید استیک است. یک واحد اسید را با دو واحد آب مخلوط کنید. دستکش لاستیکی بپوشید و محلول را روی محل قرار دهید. با از بین رفتن رنگ، حالت قلیایی از بین رفته است. شما همچنین می‌توانید از سرکه معمولی خانگی برای این فرآیند استفاده کنید، اما انجام آن زمان بیشتری می‌برد. پس از خنثی شدن حالت قلیایی دیوار، مدت زمانی صبر کنید تا لکه‌های روی دیوار خشک شود و سپس مجدداً سطح قلیایی دیوار را اندازه گیری کنید.

 

دیوارهایی که کاغذ دیواری بر روی آنها وجود دارد

کاغذ دیواری‌های وینیل یا PVC، کاغذ دیواری‌های قابل استریپ می‌باشند. این دسته از کاغذ دیواری برای جداسازی آسان طراحی و تولید شده‌اند. برای از بین بردن آنها، گوشه‌ای از کاغذ را با یک چاقوی لبه تیز بالا بکشید و با احتیاط از دیوار بکنید. سایر کاغذهای جدا شونده قبل از اینکه بتوانید آنها را جدا کنید نیاز به کمی خیساندن دارند.

 

                                                    قبل از کندن کاغذ دیواری وینیل، بهتر است آن را مرطوب نمایید.

 

برای جدا کردن کاغذ دیواری‌های قدیمی‌تر، باید رطوبت کافی برای نفوذ به بافت کاغذ وجود داشته باشد تا چسب نگهدارنده آن در جای خود خیس شود. بهتر است این کار با استفاده از آب گرم یا اسفنج بزرگ انجام شود. اگر چندین لایه کاغذ روی هم نصب شده باشد یا کاغذ دیواری از جنس‌های متفرقه و قدیمی باشد، باید سوراخی برای نفوذ آب بر روی کاغذ دیواری ایجاد کنید. روش‌های مختلفی برای سوراخ کردن کاغذ وجود دارد. می‌توانید آن را با یک چاقوی ساده یا یک کاتر برش دهید، همچنین می‌توانید با کاغذ سنباده درشت بر روی کاغذ دیواری بکشید. مراقب باشید قبل از نصب کاغذ دیواری هنگام برش به دیوار پشت کاغذ آسیب نرسانید.

اگر چند سال پیش کاغذ دیواری نصب کرده‌اید و قصد دارید دیوارهای خود را با بافت‌های جدید طراحی کنید، بهترین راه این است که کاغذ دیواری‌های قدیمی را به سادگی جدا کنید.

برای این کار، اگر برداشتن کاغذ دیواری برای‌تان سخت است، می‌توانید از یک حلال خوب کاغذ دیواری یا یک پاک کننده کاغذ دیواری کمک بگیرید. هنگامی که کاغذ دیواری قدیمی را با موفقیت برداشتید، منافذ و سوراخ‌های کوچک را به همراه سایر مناطق آسیب دیده با ماسه پر کنید.

بنابراین اگر بر روی دیوارهای شما از قبل کاغذ دیواری وجود داشته، باید تصمیم بگیرید که آیا کاغذ دیواری جدید را مستقیماً روی کاغذ دیواری قدیمی بزنید یا کاغذ موجود را قبل از نصب کاغذ دیواری جدید، بکنید. به طور کلی بهتر است کاغذ دیواری قدیمی را از روی دیوار بکنید. در غیر این صورت الگوها و درزهای کاغذ دیواری قدیمی ممکن است از زیر کاغذ دیواری جدید قابل مشاهده باشد. در برخی موارد چسب‌های جدید ممکن است با چسب قدیمی واکنش داده و باعث از بین رفتن هر دو لایه کاغذ دیواری شوند.

 

                                                  نحوه جداسازی کاغذ دیواری قدیمی قبل از نصب کاغذ دیواری جدید

 

با این حال، مواقعی وجود دارد که بهتر است کاغذ دیواری قدیمی را در جای خود بگذارید. به عنوان مثال، کاغذهای فویلی قدیمی اغلب به سختی جدا می‌شوند، زیرا آب یا بخار نمی‌توانند از طریق پوشش کاغذ به داخل آن نفوذ کنند تا چسب زیر آن نرم شده و کاغذ دیواری قبلی به راحتی جدا شود. اگر کاغذ قدیمی شما درزهای صاف و دست نخورده‌ای دارد، روی درزها را صاف کنید و با پرایمر لاتکس، آستری بر روی کاغذ دیواری قدیمی بکشید. ممکن است برای پوشاندن کاغذ دیواری‌های تیره رنگ قدیمی به دو لایه پرایمر نیاز داشته باشید.

برداشتن کاغذدیواری‌هایی که مستقیماً روی دیوارهای بدون پرایمر نصب شده‌اند، ممکن است در هنگام جداسازی تکه تکه شده و جدا کردن آنها سخت یا غیرممکن باشد. اگر کاغذ دیواری قدیمی شما قابل جداکردن نیست، درزهای آن را بگیرید و بعد از زدن پرایمر کاغذ دیواری جدید را نصب کنید.

 

نکات کلیدی برای زیرسازی قبل از نصب کاغذ دیواری

شاید برایتان سوال پیش آید که ایا آماده سازی دیوارها قبل از نصب کاغذ دیواری امری ضروری است؟ پاسخ قطعا مثبت است. چراکه علاوه بر سهولت در روند و مراحل نصب کاغذ دیواری، سطح پوششی کاملا یکدست و صاف و بدون  کنده کاری، رنگ و شوره گچی خواهد بود. فراموش نشود که کار آماده سازی دیوارها، قبل از نصب کاغذ دیواری شروع می‌شود.

قطعا در زمان نصب کاغذ دیواری نیاز به نکات و اقدامات لازم در راستای آماده سازی دیوارها خواهید داشت. مهمترین نکته قبل از نصب کاغذ دیواری این است که از تمیز، خشک و سالم بودن سطح دیوار مطمئن شوید. همیشه به یاد داشته باشید که برای نصب کاغذ دیواری از چسب مبتنی بر آب استفاده کنید که به هنگام خشک شدن چسب و جمع شدن یا انقباض کاغذ دیواری به سطح دیوار فشار وارد نکند. اگر سطح دیوار سالم نباشد، خرابی چسبندگی رخ می‌دهد.

 

                                  کندن کاغذ دیواری با توجه به جنس کاغذ دیواری می‌تواند یک فرآیند طولانی باشد که نیاز به دقت کافی دارد.

 

تمام صفحات کلید، تابلوهای نصبی و وسایل دیواری را جدا کنید. در صورت برداشتن هر نوع مانع الکتریکی، به یاد داشته باشید که منبع برق را قطع نمایید.

سطح دیوار باید تمیز، خشک، از نظر ساختاری سالم و عاری از چربی، کپک یا سایر لکه‌ها باشد. ما در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه دیوار خود را برای کاغذ دیواری آماده کنید تا بتوانید از چالش‌هایی که در انتظار شماست، جلوگیری نمایید.

 

آیا دیوارهای شما کپک دارند؟

اگر متوجه لکه‌هایی در دیوارهای خود شدید و نمی‌توانید علت واقعی آن را بفهمید، محلول ساده‌ای از مواد شوینده و آب را امتحان کنید. اگر لکه‌های معمولی باشند، به راحتی از بین می روند. اما اگر لکه‌ها ناشی از کپک هستند، باید با کارشناسان و نصابان کاغذ دیواری تماس بگیرید و از آنها راهنمایی بخواهید.

 

                              مهمترین علت کپک زدن کاغذ دیواری وجود رطوبت، عدم تهویه و نور مناسب در فضا است.

با کمک دستکش لاستیکی، ترکیبی از سفید کننده و آب را به نسبت مناسب به همراه محلول TSP اعمال کنید و دیوارها را با محلول شستشو دهید. پس از خشک شدن کامل سطح، یک لایه سیلر اکریلیک برای از بین بردن لکه‌ها اعمال نمایید.

 

 

چگونه سطوح ناهموار را بپوشانیم؟

در مورد بتن، صفحات چوبی یا رنگ‌های بافت، دیوارهای شما ممکن است سطوح ناهمواری داشته باشند که قبل از نصب کاغذ دیواری بایستی تمام سطوح صاف شوند. اگر دیوارهای شما بافت منحصر به فردی دارند، سنباده زدن ممکن است مشکل را برطرف نکند. برای ایجاد سطح صاف برای نصب کاغذ دیواری، شاید مجبور شوید از کاغذ آستر مخصوص استفاده کنید. برای دیوارهای خشک می‌توانید از ماسه استفاده کنید. اما اگر سطح به شدت ناهموار باشد، نیاز به گچ کاری دارد.

 

 

آیا دیوارهای خود را به تازگی گچ کاری کرده‌اید؟

اگر اخیراً دیوارهای خود را گچ کاری کرده‌اید، قبل از انتخاب کاغذ دیواری، باید منتظر بمانید تا گچ کاملاً خشک شود. معمولاً پیمانکاران کاغذ دیواری روی دیوارهای تازه گچ کاری شده را ترجیح نمی‌دهند.

 

                               معمولا قبل از نصب کاغذ دیواری از خشک بودن کاغذ اطمینان حاصل فرمایید.


بهتر است قبل از تصمیم به نصب کاغذ دیواری بر روی دیوارهای تازه گچ کاری شده خود از یک متخصص کمک بگیرید.

 

نظرات

نظری برای این مطلب درج نشده

ارسال نظر