چوب مهندسی شده چیست ؟

چوب مهندسی شده چیست ؟

وسایل چوبی از جمله وسایلی هستند که در هر خانه ای پیدا می‌شوند. بسیاری از وسایل ها را از چوب می‌سازند و ما از آن ها بسیار استفاده می‌کنیم. چوب از طبیعت به دست می‌آید و تبدبل به وسایل مورد نیاز می‌شود، اما امروزه بشر به ساخت چوب هایی می‌پردازد که به چوب مهندسی شده و یا کامپوزیت مشهور است.

چوب مهندسی شده

چوب مهندسی شده از مواد جانبی چوب مانند رشته ها، خاک اره ها و در کل فراورده های جانبی چوب به روش های مختلف مانند گرما و چسب به هم متصل و فشرده می‌شوند و چوب مهندسی شده را به وجود می‌آورند. کامپوزیت ها برای طبیعت و حفاظت از آن بسیار مهم هستند.

در این مطلب به چهار تا از چوب های مهندسی شده می‌پردازیم.

تخته چند لایه

ساخت تخته ی چند لایه به این صورت است که چند لایه نازک چوب را با زوایای مختلف به هم می‌چسبانند. این لایه ها باید حتما در زاویه مختلف باشند تا کیفیت چوب بالا باشد و البته تعداد لایه های چوب نیز باید فرد و حداقل ۳ لایه باشد. تخته های چند لایه بسیار با دوام هستند و اگر از روکش و چسب با کیفیت استفاده شود مقاومت آن را در برابر ضربات شدید بسیار بالا می‌برد. البته دقت شود که این چوب ها در عین مقاومت و دوام بسیار سبک هستند. تخته چند لایه در اندازه های بزرگ موجود هستند، به راحتی دچار شکاف نمی‌شوند و مقاومت نسبی در برابر آب دارد. تخته چند لایه انواع مختلفی مانند تخته ی چند لایه نرم، سخت، هواپیمایی، دریایی و تزئینی وجود دارد.

از تخته های چند لایه در صنایع مختلفی مانند هواپیماسازی، اتومبیل سازی، دکوراسیون داخلی منازل، مبلمان و کشتی سازی استفاده می‌شود. از معایب تخته چند لایه به هزینه ی بالا آن می‌توان اشاره کرد.

                                                                                     مبلمان با تخته چند لایه

 

نئوپان

به تخته خرده چوب، که از خاک اره و تراشه های چوب ساخته می‌شود نئوپان می‌گویند. ضایعات چوب در اثر فشار و حرارت با چسب به هم چسبیده می‌شوند و چوب مهندسی شده ای را می‌سازند. نئوپان ها بسیار سبک وزن هستند و از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می‌باشند. نئوپان عایق صدا و حرارت می‌باشد و به راحتی میخ و پیچ را می‌پذیرد.

از نئوپان ها در ساختمان سازی مانند سقف کاذب، پارتیشن بندی و کف سازی بسیار استفاده می‌شود. از نعایب نئوپان به مقاومت پایین آن می‌توان اشاره کرد.

                                                                                پارتیشن با نئوپان

 

ام دی اف

تخته فیبر با تراکم متوسط که همان MDF  می‌باشد از پرس و فشار بالای خاک اره، تراشه ی چوب و حتی فیبر ایجاد می‌شود.  MDF دارای سطح صاف می‌باشد و برای رنگ آمیزی بسیار مناسب است و به راحتی بریده می‌شود. MDF عایق آتش، آفت، صدا و بخار هستند و در برابر رطوبت مقاوم می‌باشند.

در مبلمان و وسایل چوبی و کابینت سازی از MDF بسیار استفاده می‌شود. از معایب آن شکستگی بر اثر فشار، نپذیرفتن راحت میخ و پیچ و وجود خاک اره ای که در هنگام برش ایجاد می‌شود برای انسان مضر می‌باشد، می‌توان اشاره کرد.

                                                                         چوب مهندسی شده ام دی اف

 

اچ دی اف

تخته چوب با تراکم بالا که همان HDF می‌باشد، نوع دیگر چوب مهندسی شده است. با افزایش میزان فیبر، چسب و فشار HDF ساخته می‌شود. HDF سطح بسیار صافی دارد که رنگ پذیری را بسیار افزایش می‌دهد. ظاهر آن خیلی شبیه به چوب می‌باشد و قیمت پایین تری در برابر چوب طبیعی دارد. استحکام بالایی دارد و در برابر آفت ها مقاوم می‌باشد.

از HDF در ساخت مبلمان، کفپوش ها، درب ها و دیوارپوش ها استفاده می‌شود. از معایب آن نیز می‌توان به مقاومت کم آن در برابر رطوبت اشاره کرد که نمی‌توان در محیط باز از آن استفاده کرد.

                                                                             نخته چوب با تراکم بالا

 

سخن پایانی

اگرچه استفاده از چوب های مهندسی شده برای محافظت از محیط زیست بسیار مناسب هستند ولی در فرایند ساخت و یا تبدیل آن به وسایل باید حتما از تجهیزات مثل ماسک استفاده کرد تا موادی مانند چسب به ما آسیب نرساند. برای انتخاب چوب مهندسی شده‌ی مناسب باید به مواردی که قرار است از این چوب ها استفاده شود و بودجه ای که در نظر گرفته شده است توجه کنید.

 

نظرات

نظری برای این مطلب درج نشده

ارسال نظر