نکات مهم در انتخاب رنگ و بافت پارکت

نکات مهم در انتخاب رنگ و بافت پارکت

آیا به این موضوع فکر کرده‌اید که انتخاب جنس، نوع و رنگ دلخواه هر جزئی از منزل تا چه حد در دیزاین و زیبایی آن تاثیر دارد؟ پرده ها، کفپوش، مبلمان، سقف، کمدها و کابینت ها و… در هر فضا به دلیل حجم زیادی که به خود اختصاص می دهند؛ بیشترین تاثیر را در زیبایی، شیک بودن و یا برعکس خفگی آن فضا دارد.

موضوع مورد بحث در این مطلب، صحبت درخصوص تاثیر رنگ و نوع پارکت یا کفپوش ها بر جلوه خانه، محل کار و در ابعاد کوچکتر در هر اتاق است. چرا که در چند سال اخیر تنوع بی‌نظیر این عنصر از اجزای معماری داخلی و تاثیر آن بر جلوه محل کار یا منزل به خوبی به چشم می‌خورد و تا حد بسیار زیادی جای قالی های پر نقش و بزرگ را گرفته‌اند. تأثیری که کفپوش می‌تواند بر ظاهر و احساس کلی خانه شما بگذارد شگفت انگیز است، بنابراین بسیار مهم است که با درک روشنی از اینکه سطوح و سایه های مختلف چگونه می‌توانند با سایر ویژگی های خانه شما تعامل داشته باشند؛ وارد فرآیند طراحی شوید.

 

 

  • پارکت تیره یا روشن؟

در حالت کلی یک اصل واضح وجود دارد و اکثریت افراد به آن اگاه هستند؛ پارکت با رنگ تیره فضای اتاق را جمع تر و کوچکتر نشان می‌دهد، و در مقابل رنگهای روشن فضا را باز تر و بزرگتر از اندازه واقعی به رخ می‌کشند.

در ادامه بیشتر به این مسئله ورود کرده و ابعاد دیگری از آن را مطرح خواهیم نمود. کفپوش های چوبی تیره محیطی گرم ایجاد می کنند و می توانند حتی اتاق های بزرگ را دنج جلوه دهند. وقتی با دیوارهایی با رنگ یا کاغذ دیواریذروشن و لوازم جانبی مرتبط با خود ترکیب می‌شوند، کنتراست زیبایی ایجاد می‌کنند؛ یا وقتی با مبلمان روستایی ترکیب می‌شود، حسی واقعی ایجاد می‌کنند. کفپوش ها و پارکت های روشن نیز در مواردی که می خواهیم ذهن را فریب داده و فضا را بزرگتر نشان دهیم یا سقف و مبلمان یا دیوار های تیره تر را به تعادل برسانیم، انتخابی عاقلانه برای پیاده سازی است. کفپوش تیره می تواند فضای بزرگ را صمیمی تر کند. درکل باید بدانیم چه جوی می خواهیم ایجاد کنیم و چه متریالی در دست داریم تا بتوان تصمیم صحیحی گرفت.

نکته ی درخور و حائز اهمیت دیگر در نظر طراحان اینست که اگر شما فضایی بزرگ را با چیدمانی خلوت مثل سبک مدرن یا مینیمال برای چینش مکان مورد نظرتان برگزیده اید. با انتخاب رنگ تیره تری از پارکت فضا را پر تر و در عین حال منسجم تر نشان دهند. گفتنی است در کنار انتخاب رنگ کفپوش نورپردازی مناسب با آن را نیز فراموش نکنید؛ پارکت های تیره تر و شلوغ تر به دلیل شکست بیشتر نور در محیط نورپرردازی و روشنایی بیشتری نسبت به حالت روشن و ساده تر آن دارند. درواقع پارکت‌های روشن با بازتاب نور فضا را دلباز تر می‌کنند.

 

 

  • یک نکته ساده ولی حیاتی

بهتر است سعی نکنید پارکت و مبلمان یا کابینت ها کاملا همرنگ یا در دو رنگ بسیار نزدیک به هم باشند؛ چرا که این نوع طراحی فقط در موارد و رنگهای به خصوصی می تواند زیبا باشد که در اغلب پالت های رنگی این فرضیه باطل است. توصیه می کنیم رنگ های مکمل را برای کابینت خود انتخاب کنید، اما دقت کنید که لازم نیست به انتهای طیف بروید و رنگ کاملا متضاد برگزینید. تعادل را در انتخاب رنگ ها رعایت کنید، انتخاب رنگ های بسیار زیاد در هر چبیدمان نه تنها می تواند نظم و سبک چیدمان را به هم بریزد؛ در طولانی مدت برای ساکنین نیز می تواند خسته کننده شود.

  • جسارت انتخاب پارکت مشکی یا سفید

کفپوش خاکستری تیره یا مشکی در یک خانه یا هر مکان دیگری، یک بیانیه واقعی است: مترادف با تجمل و ظرافتی مثال زدنی برای سلایق منحصر به فرد.

 

 

و کفپوش بسیار روشن یا سفید جرئت بیان تمیزی و روشن بودن هر جزئی از آن خانه یا مکان توسط مالک آن ایده یا فضاست که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

 

 

  • کفپوش های چوبی

به سراغ کفپوش های چوبی می رویم؛ کفپوش چوبی دارای ویژگی های باورنکردنی است. هیچ درختی شبیه درخت دیگری نیست، بنابراین هر کف چوبی نیز منحصر به فرد است. دانه، تنوع رنگ‌ها و ساختار هر تخته به طور طبیعی متفاوت است، که می تواند دارای نظم و حتی بی نظمی خاص و منحصر به فرد خود باشد؛ این یعنی هر خانه می تواند اثر انگشت آن مکان، آمیخته از زیبایی خلقت خداوند و هنر طراحان پارکت چوبی باشد و چه چیزی زیباتر و گویاتر از این!

اگر این بافت دارای نظمی باشد و موازی و مرتب در کف خانه چیده شود ناخودآگاه حس آرامش و دوری از تنش را القا خواهد کرد. مفاصل اتصال هر تکه از پارکت به دیگری، نیز خالی از تاثیر نیست و اگر واضح باشد طول اتاق را بلند تر از حد معمول نشان خواهد داد. و اگر این کفپوش طوری چیده شود که مفاصل نامرئی باشند، سطحی جذاب و یکدست با سبکی مدرن و مجلل ایجاد می کند.

در خصوص بافت این پارکت‌ها و حفظ شباهت های آن با کنده چوبی که در جنگل‌ها دیده ایم؛ باید گفت وجود رگه های بیشتر و طبیعی موجود در چوب پارکت‌ها، فضا را به سبک روستایی نزدیک کرده و مناسب ترین انتخاب برای چیدمان روستیک است. همچنین پارکت با رنگ نود و میانه، بهترین گزینه مخصوص سبک اسکاندیناوی می‌باشد و می تواند باعث روح بخشی به خانه‌های بی‌روح و یا مدرن با پالت‌های رنگی خنثی باشد. البته باید بین کفپوش با دیگر عناصر فضا نیز تناسب ایجاد کرد تا هارمونی و نظم رنگی پالت مورد نظر و سبک چیدمان ما را تحت تاثیر منفی قرار ندهد.

  • آیا کفپوش تمام اتاق ها به یک رنگ باشد؟

بله این انتخاب هوشمندانه ای است و فضا را یکدست، شیک و منسجم می کند. با توجه به طراحی و لوازم هر اتاق و انتظاری که از فضای آن دارید، رنگ مناسب کفپوش آن را تصمیم بگیرید و با در نظر گرفتن میانگین رنگی برای کل خانه، به نتیجه ای واحد برسید. . نیازی نیست با تغییر رنگ پارکت، یک اتاق را با اتاق دیگر متمایز کنید و این کار به هیچ وجه حرفه ای نیست.

  • انتخاب بین کفپوش ساده و خاص

علیرغم تنوع رنگ و طرح کفپوش های امروزی، اگر بین دو گزینه کاملا خاص یا کاملا ساده مردد هستید؛ یا جسور باشید و از کفپوش های طراحی شده برای سلایق خاص استفاده کنید که به رغم آن باید در چیدمان نیز جسارت به خرج دهید. یا سادگی را به پیچیدگی ها ترجیح دهید. برای مثال ترکیب کفپوش خاص و مدرن با چیدمانی کاملا کلاسیک، تمام فضای خانه یا محل مورد نظر شما را غیر حرفه ای و نامتوازن خواهد کرد.

 

نظرات

نظری برای این مطلب درج نشده

ارسال نظر