چطور نورپردازی انجام دهیم ؟

چطور نورپردازی انجام دهیم ؟

در زمان های قدیم برای دیدن اشیا و وسایل از نور و لامپ استفاده می‌شد، اما امروزه نورپردازی در طراحی داخلی جایگاه دیگری دارد و حتی می‌شود گفت جنبه تزئینی دارد و عضو جدا نشدنی دکوراسیون می‌باشد. برای زیبا ساختن و نشان دادن کیفیت کار در معماری از نورپردازی بسیار بهره می‌گیرند و البته نورپردازی یک محیط به مواردی چون کاربرد مکان و حتی روحیه ی افرادی که در آن وقت می‌گذارند هم بستگی دارد.

در این روز ها مانند زمان های قدیم نورپردازی با یک لامپ و یا یک لوستر در مکان مورد نظر انجام نمی‌شوند و انواع روش های نور پردازی مطرح شده است. ما در این مطلب به موضوع نورپردازی مصنوعی در مکان ها پرداخته ایم.

                                                         نورپردازی در خانه

نورپردازی عمومی

از نورپردازی عمومی در مکان های بزرگ مانند سالن های اجتماعات و یا اتاق پذیرایی استفاده می‌کنیم. در نورپردازی عمومی وسایلی مانند لوستر و هالوژن استفاده می‌شود. در این مدل نورپردازی نور به طور یکدست و به یک میزان در فضا پخش می‌شود. در استفاده از این نورپردازی باید به نوع کلید های آن ها دقت داشته باشیم تا بتوانیم نور ها را کم یا زیاد کنیم.

نورپردازی تاکیدی

مانند پیشرفت در تکنولوژی پیشرفت طراحی داخلی هم رخ داده و روش های مدرن نورپردازی به وجود آمده اند، روش نورپردازی تاکیدی یکی از همین روش ها نورپردازی تاکیدی می‌باشد. لامپ های تکی و دیواری در این روش استفاده می‌شوند و مانند نامش به یک قسمت تاکید دارد. از این روش زمانی که می‌خواهیم یک قسمت را بولد کنیم و روی آن تمرکز کنیم استفاده می‌کنیم مانند اثر هنری، مجسمه و یا تابلو. از این روش در خانه هایی با سبک مدرن بسیار استفاده می‌شود.

                                                                  نورپردازی تاکیدی در خانه

نورپردازی وظیفه ای

روشی دیگر که همانند روش تاکیدی است اما با یک تفاوت بسیار ریز و آن این است که در نورپردازی وظیفه ای باید یک وظیفه ای را انجام دهد و مکانی را برای دید بهتر روشن تر نماید مثلا میز مطالعه را روشن کند و یا برای میز آرایش از آن استفاده کنیم و یا حتی میز غذاخوری از این روش نورپردازی وظیفه ای می‌شود استفاده کرد.

نورپردازی ریلی

برای ایجاد حس مدرن بودن و استفاده از نورپردازی های مدرن از نورپردازی ریلی می‌توانید استفاده کنید. این نورپردازی به صورت ریلی و طولی می‌باشد به جای لوستر ها و نورپردازی عمومی می‌توانید این روش را امتحان کنید که و می‌تواند طرح های متنوعی داشته باشد و در مکان هایی مانند سرویس بهداشتی، باشگاه ها و یا کلینیک زیبایی استفاده کرد.

                                                 نورپردازی ریلی در مکان های مدرن

نورپردازی هوشمند

پیشرفته ترین و مدرن ترین نورپردازی این نوع نورپردازی می‌باشد در این نوع نورپردازی که با تکنولوژی رابطه بسیار زیادی دارد و از طریق گوشی همراه خود می‌توانید نور خانه ی خود را روشن و یا خاموش کنید و یا حتی کم و زیاد نمایید. با پیشرفت تکنولوژی تغییرات شگرفی را می‌توان در طراحی داخلی خانه ها نیز مشاهده کرد.

سخن آخر

با روش های مختلفی می‌توانید خانه خود را روشن کنید و حتی محیط مورد نظر خود را به یک محیط مدرن و جدید تبدیل کنید و از نورپردازی خانه ی خود لذت ببرید و با توجه به نیازتان از آن استفاده کنید.

نظرات

نظری برای این مطلب درج نشده

ارسال نظر