قرنیز چیست و چه کاربردی دارد ؟

قرنیز چیست و چه کاربردی دارد ؟

از زمان های قدیم قرنیز ها در ساختمان ها کاربرد بسیار زیادی داشتند و در زیبایی خانه ها تاثیر به سزایی میگذاشتند. امروزه نیز قرنیز ها در خانه ها به خاطر کاربرد های مختلف و زیبایی که ایجاد میکنند بسیار مورد اهمیت هستند. اگر پارکت لمینت را به عنوان کف پوش انتخاب کرده اید استفاده از قرنیز بسیار مهم و ضروری است.

 

قرنیز چیست؟

در دکوراسیون ها و طراحی داخلی قرنیز به نواری که در پای دیوار و در تقاطع دیوار و کف ساختمان ها است میگویند. ارتفاع آن ها کم است و به شکل نواری میباشند. قرنیز ها از انتقال رطوبت به دیوار ها جلوگیری میکنند و مانع برخورد اشیا به دیوار میشوند.

                                                                                         انواع قرنیز ها

 

انواع قرنیز

Pvc  یا پلاستیکی

این قرنیز ها از پلاستیک فشرده ساخته شده اند و کاملا ضد آب هستند و در دکوراسیون و طراحی داخلی آشپزخانه ها از آن ها بیشتر استفاده میشود. در مورد مزایای قرنیز های پلاستیکی به ارزان بودن و نظافت راحت میشود اشاره کرد.

                                                                                  قرنیز های پلاستیکی

 

قرنیز چوبی

مهم ترین مزیت قرنیز های چوبی در معماری و طراحی داخلی، زیبایی آن ها است. این قرنیز ها از چوب ساخته شده اند و گران قیمت هستند. از معایب قرنیز های چوبی به ماندگاری کم و حساسیت آن ها به رطوبت، میتوان اشاره کرد.

                                                                             قرنیز های چوبی در ساختمان ها

 

قرنیز MDF

قرنیز های ام دی اف از چوب مصنوعی (پلی استر و کامپوزیت) ساخته شده اند و یک لایه پی وی سی دارند که آن را ضد خش میکند. قرنیز MDF  از قرنیز های پر کاربرد در معماری و دکوراسیون است.

                                                                                    پارک تیره به همراه قرنیز

 

قرنیز سنگی

قرنیز های سنگی از زمان های قدیم استفاده میشوند و مانند قرنیز های چوبی از زیبایی بسیاری برخوردار هستند. امروزه با استفاده از دستگاه های CNC قرنیز های سنگی را تراش میدهند. چند مورد از معایب قرنیز های سنگی به گران بودن آن ها و محدودیت در رنگ، میتوان اشاره کرد.

                                                                           قرنیز سنگی در بنا های قدیمی

 

پارکت لمینت ها و قرنیز ها

بعد از نصب پارکت لمینت از دیوار کمی فاصله باقی میماند و چون این فاصله نمای زیبایی در طراحی داخلی ساختمان ها ایجاد نمیکند و هم امکان جذب رطوبت توسط پارکت لمینت را بیشتر میکند. البته در آن نواحی امکان تجمع گرد و خاک ایجاد میشود، در هنگام نصب پارکت لمینت از قرنیز استفاده میشود.

                                                                                      پارکت لمینت و قرنیز

 

کاربرد قرنیز ها

  1. جلوگیری از ورود آب به پوشش کف
  2. جلوگیری از ورود آب به دیوار ها
  3. ایجاد زیبایی در معماری و دکوراسیون
  4. جلوگیری از ورود حشرات مانند موریانه به داخل خانه

 

چند نکته برای انتخاب قرنیز

در مواقع انتخاب قرنیز برای مکان مورد نظر خود حتما دقت کنید که آن ها مقاوم در برابر رطوبت و ضد ضربه باشند. اگر پوشش کف شما پارکت لمینت است بهتر میباشد که رنگ قرنیز کمی تیره تر از آن ها باشد. در پوشش های سنگی و سرامیکی قرنیز های سرامیکی و سنگی مناسب تر است.

 

جمع بندی

در معماری و طراحی داخلی از زمان های قدیم قرنیز ها کاربرد بسیاری داشتند و به طور وسیع استفاده میشدند. امروزه نیز از قرنیز ها در طراحی داخلی خانه ها استفاده میشوند و انواع مختلفی دارند که متناسب با نوع کفپوش خود، دکوراسیون مکان مورد نظر و بودجه ای که در نظر دارید میتوانید انتخاب مناسب خود را انجام دهید.

نظرات

نظری برای این مطلب درج نشده

ارسال نظر