سبک های معماری در جهان تا به امروز !

سبک های معماری در جهان تا به امروز !

از زمان های قدیم همیشه انسان ها با معماری میخواستند عقاید و نظر های خود را بیان کنند و البته بعد از مدتی معماری بیشتر به زیبایی ساختمان ها توجه میکرد و در طول سالیان انواع سبک های مختلفی به وجود آمد.

در مطالب قبلی در مورد ۷ تا از سبک های معماری قدیمی در جهان آشنا شدیم و به ویژگی های آنان پرداختیم قصد داریم در این مطلب به ادامه ی سبک های معماری در جهان تا به امروز بپردازیم و با ویژگی های آن سبک ها آشنا شویم.

 

سبک هنر نو

این سبک تقریبا از سال ۱۸۹۰ تا جنگ جهانی اول ادامه داشت. سبک هنر نو از اشکال طبیعی و گیاهان ایده گرفته بود و خلی زیاد دوام نیاورد. از ویژگی های این سبک به خطوط منحنی، استفاده از طبیعت، شکل های نامتقارن، شیشه های قوس دار و پنجره های رنگی اشاره کرد. در ساختمان انگلیس قدیم در بروکسل، ورودی مترو پاریس، ساختمان جدایی در وین و دانشکده هنر گلاسگو از این سبک استفاده شده است.

                                                                                      سبک معماری هنر نو

 

سبک معماری آرت دکو

این سبک از سال ۱۹۱۵ تا سال ۱۹۳۰ ادامه داشت. سبک معماری آرت دکو دارای اجزا گران قیمت و زیبا دارد که در آمریکا بسیار استفاده میشد. از ویژگی های این سبک میتوان  به فلزکاری، نقاشی های دیواری، استفاده از  خطوط زیگزاگ و مجسمه و نقش برجسته اشاره کرد. برج کرایسلر نیویورک، برج امپایر استیت نیویورک و ساختمان گاردین دیتروید از این سبک معماری استفاده شده است.

                                                                                  برج امپایر استیت نیویورک

 

معماری مدرن

این سبک از اوایل قرن بیستم تا دهه ی ۸۰ میلادی ادامه داشت. بعد از انقلاب صنعتی مصالح جدید ساخته شد و در اواخر قرن نوزدهم معماری مدرن شکل گرفت. از ویژگی های این سبک میتوان به شکل ساده و بدون تزئینات، ساختار مستطیل شکل و پنجره های بزرگ اشاره کرد. ساختمان شهرداری بوستون، برج ایفل در پاریس، قصر بلورین و کتابخانه ملی پاریس از نمونه سبک های مدرن میباشند.

                                                                                  سبک معماری مدرن

 

معماری هایتک

در دوره ز مانی ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۵ از این سبک استفاده شده و این سبک به صورتی بود که از ابزار داخل ساختمان در نمای بیرونی آن استفاده شده است. از ویژگی های این سبک به وجود لوله و استفاده از ساختار های فلزی و دیوار های شیشه ای و نورپردازی های بسیار زیاد اشاره کرد. ساختمان سیتی هال لندن، مرکز تجارت جهانی در نیویورک و برج بانک چین دارای سبک هایتک هستند.

                                                                                مرکز تجارت جهانی در نیویورک

 

سبک معماری پست مدرن

از زمان ۱۹۶۰ تاکنون این سبک معماری وجود دارد و حالت های خشک و غیر قابل انعطاف پذیر معماری مدرن را تغییر داد. در این سبک پست مدرن گاهی از سبک کلاسیک استفاده شده و گاهی از حس طنز نیز استفاده شده است. ویژگی های این سبک دوری جستن از تکنولوژی، رنگ های شفاف و اشکال عجیب و استفاده از خطوط منحنی و بدون زاویه اشاره کرد. ساختمان خدمات عمومی پرتلند در نیو اورلئان و ساختمان MI6 در شهر لندن دارای این سبک هستند.

                                                                          ساختمان خدمات عمومی پرتلند در نیو اورلئان

 

سبک آینده گرایی نو

این سبک در سال های ۱۹۶۰ شروع شده و تا حالا ادامه دارد. در این سبک با ذهن خلاق طوری از متریال ها و تکنولوژی جدید استفاده شده است که مرز ها را در معماری جابجا کرده است. از ویژگی های این سبک میتوان به اشکال هندسی تکه تکه، قوس ها و پیچ های غیر معمول و بلند مرتبه سازی اشاره کرد. مرکز فرهنگی حیدر علی‌اُف در آذربایجان و شهر هنرها و علوم در والنسیا دارای سبک آینده گرایی نو هستند.

                                                                        مرکز فرهنگی حیدر علی‌اُف در آذربایجان

 

معماری ساختار شکن

این سبک از سال ۱۹۶۰ تا امروز وجود داشته و بیشتر به تکنولوژی اهمیت میدهد تا هنر. در این سبک ساختمان به نحوی ساخته شده اند که انگار در حال ذوب شدن هستند. در این سبک محدودیت خاصی وجود ندارد. از ویژگی های آن بع اشکال عجیب غریب و سیال، پرهیز از تزئینات، نمایش تکنولوژی و استفاده از متریال هایی که نور را بازتاب میکنند میتوان اشاره کرد. موزه فرهنگ پاپ در سیاتل آمریکا، موزه گوگنهایم بیلبائو و مرکز هنری و بصری وکسنر دارای این سبک هستند.

                                                                               موزه فرهنگ پاپ در سیاتل آمریکا

 

جمع بندی

این موارد ۷ مورد از باقی سبک های معماری بودند که بعضی از آن ها هنوز در جهان ادامه دارند. سبک های معماری گاهی برای بیان عقاید، گاهی برای نقد سبک قبلی و گاهی نشان دادن هنر به کار رفته است.

نظرات

نظری برای این مطلب درج نشده

ارسال نظر