۷سبک از اولین سبک های معماری در جهان

۷سبک از اولین سبک های معماری در جهان

از هنر های هشتگانه بشر هنر چهارم مربوط به هنر تجسمی مانند معماری است. میتوان گفت معماری یکی از دستاورد های بشر میباشد و در طول تاریخ انسان ها با استفاده از معماری عقاید و نظر های خود را بیان کرده اند. معماری بعد از مدت ها به زیبایی ساختمان ها و بنا ها بیشتر توجه کرد. پس از گذشت مدت زمانی این معماری ها به سبک های معماری تبدیل شده اند.

در این مطلب سعی شده شما را با سبک های معماری در جهان بیشتر آشنا کنیم و به هفت سبکی که از اولین سبک های جهان بوده اشاره کنیم.

سبک کلاسیک

بیشتر معماران این سبک را مادر همه ی سبک ها میدانند. سبک کلاسیک از روم و یونان باستان پدید آمده است. عبادتگاه ها و مکان های مهم در تمدن یونان و روم با این سبک ساخته شده اند. از ویژگی های این سبک به طرح های خمیده و ستون های بلند و کنده کاری دستی میتوان اشاره کرد. نمونه ای از ساختمان ها در سبک کلاسیک آمفی تئاتر کولوسئوم در رم ایتالیا و بنای آکروپولیس در آتن یونان میباشند.

                                                                               آمفی تئاتر کولوسئوم در رم ایتالیا

 

سبک روم شرقی یا بیزانس

در زمان های گذشته از سبک روم شرقی بیشتر برای نشان دادن قدرت استفاده میشد و بیشتر قصر ها به این سبک ساخته شده اند تا به بیننده این حس را القا کنند که فردی که در آن مکان زندگی میکند فردی بسیار قدرتمند است. به غیر از قصر ها در معابد و مساجد نیز از این نوع سبک بسیار استفاده شده است. ویژگی های سبک روم شرقی تجملات بسیار، استفاده از موزاییک های براق و گنبد های بسیار میباشد. از بنا هایی به سبک روم شرقی به کلیسای جامع سنت مارکو در ونیز ایتالیا و مسجد ایاصوفیه در استانبول ترکیه میتوان اشاره کرد.

                                                                              مسجد ایاصوفیه در استانبول

 

سبک رومانسک

سبک معماری بعدی رومانسک میباشد. این سبک از زمان امپراتوری رمان گسترش یافت و به سبک معماری رومی وار نیز معروف است. این سبک مربوط به قرون وسطا است و از ویژگی های اصلی آن  ساختمان های گرد و ستون های بزرگ و قطور میباشد. از بنا های مشهور این سبک به برج پیزا در شهر پیزای ایتالیا و کیلیسای جامع دورهام در دورهام انگلستان میتوان اشاره کرد.

                                                                           برج پیزا در شهر پیزای ایتالیا

 

معماری گوتیک

سبک گوتیک یک پیشرفت در دنیای معماری میباشد بعد از این سبک، در معماری بیشتر به زیبایی توجه شد. این سبک از اروپای غربی و مرکزی گسترش یافت و در کلیسا ها و مکان های مذهبی بیشتر استفاده میشد. از ویژگی های بارز این سبک به طاق ها و ستون های نوک تیز و باریک میتوان اشاره کرد که از بقیه ی ساختمان های آن زمان بلند تر و سبک تر بودند. کلیسای نوتردام در پاریس، کلیسای میلان و کلیسای وست مینستر در لندن دارای سبک گوتیک هستند.

                                                                                   کلیسای میلان در ایتالیا

 

معماری رنسانس

سبک رنسانس یعنی کلاسیک در ظاهری نو و این سبک باعث پیشرفت هنری در اروپا شد. از شهر فلورانس شروع شد و در طول سه  قرن به کل اروپا گسترش یافت. در زمان رنسانس معماران یاد گرفته بودند روی کاغذ طرح سه بعدی رسم کنند. از ویژگی های این سبک میتوان به ظاهری شبیه به سبک کلاسیک اما زیبا تر و پیچیده تر اشاره کرد. موزه ی لوور پاریس و کلیسای جامع فلورانس از این سبک معماری هستند.

                                                                                 کلیسای جامع فلورانس

 

سبک باروک

این سبک از اواخر قرن ۱۶ میلادی شروع شد و تا اواخر قرن ۱۸ ادامه داشت و بعد از اروپا در آمریکا مرکزی و جنوبی رواج یافت. در این سبک از تجملات بسیار زیادی استفاده شده و المان ها کاملا دقیق و واضح در معرض دید هستند. در سبک باروک میتوانید نقاشی هایی که بر روی سقف کشیده شده اند و تزئینات بسیار زیاد را ببینید. در این سبک از فواره و آب نما بسیار استفاده میشد. بنای کاخ ورسای در فرانسه و فواره تروی در رم از این سبک معماری هستند.

                                                                                  کاخ ورسای در فرانسه

 

معماری نئوکلاسیک

سبک نئوکلاسیک هم مانند سبک رنسانس از سبک کلاسیک بهره گرفته بود و فقط از امکانات مدرن استفاده شده بود این سبک از اواسط قرن ۱۸ تا نیمه ی دوم قرن ۱۹ رواج داشت. برای تشخیص این سبک باید به دنبال ستون ها و گنبد ها، و دنبال سبک کلاسیک در بنایی تازه باشیم. کاخ سفید در واشنگتن دی سی و موزه ارمیتاژ در سن پترزبورگ از جمله ساختمان ها با سبک نئوکلاسیک هستند.

                                                                         موزه ارمیتاژ در سن پترزبورگ

 

جمع بندی

در این مطلب سعی شد به ۷ تا از سبک های مشهور جهان اشاره شود و با بناهایی که با این سبک ها ساخته شده اند بیشتر آشنا شوید. با دانستن سبک های معماری میتوان بیشتر با فرهنگ و عقاید انسان ها آشنا شد و به طرز تفکر و بینش آن ها پی برد و دلیل ساخت ساختمان های مختلف با سبک های متفاوت و تغییر سبک ها در طول زمان را بهتر درک کرد.

نظرات

نظری برای این مطلب درج نشده

ارسال نظر