چگونه رنگ درمانی می تواند باعث ایجاد نشاط در خانه شما شود؟

چگونه رنگ درمانی می تواند باعث ایجاد نشاط در خانه شما شود؟

 

احتمالاً برای شما هم این اتفاق افتاده است که در اتاق خود احساس افسردگی کنید اما دلیل آن را ندانید. این واقعیت وجود دارد که ما بدون آنکه متوجه باشیم تحت تأثیر محیط اطراف خود هستیم. رنگ‌های روشن و مطبوع بیشتر احساس آرامش و انرژی مثبت را برای ما ایجاد می‌کند. رنگ‌های تند باعث آزرده خاطری و عصبانیت می‌شود. اگر آگاهانه رنگ خانه خود را انتخاب کنید، کنترل بیشتری بر روی احساسات ایجاد شده توسط دکوراسیون داخلی خانه بر روی خود خواهید داشت. در اینجاست که شناخت تاثیر رنگ درمانی (Color Therapy) در خانه می‌تواند به شما کمک کند.

شناخت دانش پایه تئوری رنگ به شما کمک می‌کند تا معنای واقعی هر رنگ را درک کرده و بر این اساس، بتوانید رنگ آمیزی خانه خود را خیلی بهتر ایجاد و انتخاب کنید. این نکته حائز اهمیت است که لزوماً رنگ‌ها به نقاشی بر روی دیوار خلاصه نمی‌شود. شما می‌توانید با کمک انواع دیوارپوش‌ها از جمله کاغذ دیواری، پالت‌ها و چوب و … رنگ را به خانه خود بیاورید. در این مطلب اطلاعاتی که در رابطه رنگ درمانی در خانه به آن نیاز دارید را برای شما آورده‌ایم.

 

رنگ درمانی در خانه چیست و چگونه به ما کمک می‌کند؟

علیرغم اینکه محققان و دانشمندان در مورد نحوه تاثیر رنگ بر روی خلق و خوی اختلاف نظر دارند، اما تاثیر مستقیم آن به اثبات رسیده است. معماران و طراحان دکوراسیون داخلی از گذشته‌ها از این تاثیر بر روی طراحی‌های خود استفاده کرده اند. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که تغییرات رنگی که در هر اتاق و محیط انجام می‌پذیرد، به نور استفاده شده در اتاق بستگی دارد.

حال و هوا و تیپ شخصیتی فرد یا افرادی که قرار است از یک اتاق استفاده کنند، در طراحی رنگی آن تاثیر مستقیم دارد. این شناخت به طراحان نشان می‌دهد که از رنگ‌های سرد یا گرم برای فضا استفاده کنند. مثلاً اگر یکی از اتاق‌های شما فضای سردی دارد، باید از طرح‌های رنگی گرم (مثلاً تنوع رنگ‌های گرم زرد، نارنجی و قرمز) برای آن استفاده کرد. این به شما کمک می‌کند از سردتر کردن اتاق جلوگیری کنید.

رنگ درمانی در خانه را از کجا می‌توان شروع کرد؟

 

مرحله اول – انتخاب عملکرد اصلی هر اتاق

اولین قدم این است که عملکرد اصلی هر اتاق را در نظر بگیرید. فکر کنید فعالیت اصلی دقیقاً در این فضا چیست.

 

مرحله دوم – انتخاب رنگ غالب

مرحله بعدی، انتخاب رنگ غالب است. اگرچه از نظر علمی ثابت نشده است اما مشاوران رنگ می‌گویند که برخی از رنگ‌ها در تشویق به فعالیت‌های خاص بهتر از بقیه عمل می‌کنند. بر این اساس، یک طرح رنگ را انتخاب کنید.

 

 

مرحله سوم – انتخاب دیوارپوش مناسب با رنگ

پس از انتخاب رنگ، باید تصمیم بگیرید که از کدام دیوارپوش می‌توان برای نمایش بهتر رنگ اصلی استفاده کرد. رنگ نقاشی، پارکت، چوب، کاغذ دیواری و دیوارپوش‌های متعددی را می‌توانید برای فضای خانه خود انتخاب کنید.

 

مرحله چهارم – هماهنگ سازی وسایل خانه

بعد از انتخاب رنگ مناسب دیوار، حالا نوبت به لوازم خانه همانند لوازم جانبی، پرده، وسایل تزئینی و آثار هنری می‌رسد. برای این موارد، ممکن است بخواهید از طیف‌های مختلف همان رنگ برای هماهنگ سازی وسایل منزل استفاده کنید.

 

رنگ در مقابل خلق و خو:

در حالی که درک رنگ ممکن است ذهنی باشد، برخی از رنگ‌ها بر همه افراد تأثیری یکسان دارند. رنگ‌های موجود در طیف رنگی قرمز (قرمز، صورتی، نارنجی، زرد) به عنوان رنگ‌های گرم شناخته می‌شوند که احساساتی از گرمی و راحتی گرفته تا احساس خشم را برمی‌انگیزند. رنگ‌های طیف آبی (آبی، بنفش، سبز) رنگ‌های سرد هستند. تناژهای رنگ سرد نشان دهنده آرامش هستند، اما همچنین می‌توانند احساس غمگینی و بی تفاوتی را به ذهن متبادر کنند.

 

رنگ‌ها و تاثیرات احساسی آنها

در اینجا چند رنگ و تأثیر عاطفی آنها بر اکثر افراد آورده شده است:

 

رنگ آبی و تاثیر آن در رنگ درمانی در خانه:

                                                    اتاق نشیمن یکپارچه سازی شده با استفاده از طیف رنگی آبی

رنگ آبی همیشه آرامش بخش و شفابخش است. این رنگ انتخابی عالی برای افرادی است که می‌خواهند حالت آرامش بخشی در فضای منزل داشته باشند. آبی برای فضاهای آرام و ساکت مناسب است. بنابراین، استفاده از این رنگ برای اکثر اتاق‌ها، از جمله فضاهایی با فعالیت بدنی بالا همانند مناطق بازی کودکان، مناسب است. طیف‌های رنگ آبی به ویژه رنگ نیلی در نمازخانه‌ها، فضاهای مراقبه و مدیتیشن و حمام مناسب است. می‌توانید با استفاده از کاشی‌های موزاییکی زیبا، رنگ‌های آبی را در سرویس‌های بهداشتی خود بگنجانید.

علاوه بر این، برای یک اتاق خواب آرام و ساکت، می‌توانید از ملحفه‌ها و قالیچه‌های ساتن آبی استفاده کنید و در عین حال آن‌ها را با اکسسوری‌های سفید تکمیل کنید. استفاده از رنگ‌های خنثی سفید و خاکستری در اطراف قطعات آبی رنگ باعث می‌شود تا رنگ‌های آبی، غالب و موثرتر باشند.

 

رنگ سبز و تاثیر آن در رنگ درمانی در خانه:

رنگ سبز قدرت متعادل کننده فوق العاده‌ای دارد. این قدرت نه تنها به دلیل این است که رنگ سبز در مرکز طیف‌های رنگی قرار دارد، بلکه به دلیل ارتباط مستقیمی که رنگ سبز با طبیعت دارد، حس شفابخشی و تعادل را در ذهن افراد ایجاد می‌کند. رنگ سبز تعادل روحی را باز می‌گرداند و جسم و روح را دوباره به هم متصل می‌کند. علم رنگ درمانی در خانه رنگ سبز را با سیستم گردش خون از جمله قلب، ریه‌ها و غده تیموس پیوند می‌دهد. استفاده از رنگ سبز در فضاهایی که می‌خواهید استراحت کنید همانند ویلا یا باغچه و اتاق خواب‌ها مناسب است.

نگران نباشید که نمی‌توانید دیوارهای خود را به رنگ سبز لیمویی رنگ آمیزی کنید، با کمک یک کاناپه چرمی به رنگ سبز لیمویی که از چوب ماهاگونی ساخته شده است، اتاق نشیمن بسیار زیبایی را ایجاد می‌کند. یک رویکرد حتی بهتر و ارزان‌تر برای استفاده از رنگ سبز در فضا، استفاده از گیاهان طبیعی در اتاق است. در صورتی که استفاده از گلدان بسیار مناسب‌تر و رایج‌تر است اما در صورت امکان می‌توانید برای فضای ویلا یا باغچه خود دیواری پوشیده از گیاهان سبز را ایجاد کنید تا از تماشای رنگ با طراوت و مزایای غوطه ور شدن در طبیعت لذت ببرید.

 

رنگ زرد و تاثیر آن در رنگ درمانی در خانه:

رنگ زرد یکی از تاثیرگذارترین رنگ‌ها و همچنین بسیار کاربردی و ظریف در اکثر فضاهای داخلی است. رنگ زرد فعالیت ذهنی را تحریک می‌کند و احساس اعتماد به نفس را تقویت می‌کند. همچنین، برای مطالعه بسیار مفید است زیرا تمرکز را افزایش می‌دهد و خواس شما را پرت نمی‌کند. دانشمندان با آزمایش‌های متعددی که در کلاس‌های درس انجام داده اند، به این نتیجه رسیدند که رنگ زرد حافظه و تمرکز فرد را نیز تحریک می‌کند. رنگ زرد مانند رنگ قرمز، سطح انرژی و احساس خوشبختی را افزایش می‌دهد.

رنگ زرد آفتابی تأثیر مثبتی بر فعالیت ذهنی، تقویت تمرکز و حافظه دارد. بر این اساس، لوازم جانبی، صندلی، میز زرد رنگ می‌توانند انتخاب خوبی برای دفتر یا اتاق مطالعه باشند. نصب چند پرده ابریشمی نیمه شفاف زرد مرکباتی هم فضا و هم روحیه شما را عالی می‌کند.

 

رنگ نارنجی و تاثیر آن در رنگ درمانی

رنگ نارنجی گرما و انرژی را تراوش می‌کند. فضایی از معاشرت، برون گرایی و سرگرمی ایجاد می‌کند. همچنین می‌تواند خلاقیت را تحریک کند. بر این اساس، بهترین انتخاب برای مناطق بازی کودکان، اتاق‌های هنری، اتاق‌های باشگاه و هر منطقه‌ای است که در آن فعالیت زیاد است. برای اتاق خواب یا مکان‌هایی که می‌خواهید در آن آرامش یا خلوت داشته باشید، از رنگ نارنجی استفاده نکنید. به عنوان یک قاعده کلی، ترکیب رنگی برای رنگ نارنجی فقط با استفاده از چوب طبیعی و سفید هماهنگ‌تر می‌شود.

استفاده از رنگ سفید و چوب باعث بازیابی حس تعادل می‌شود. البته زمانی که رنگ نارنجی با رنگ‌های سرد مخالف هماهنگ می‌شود، تن‌های گرم را می‌توان در آن احساس کرد. این تضاد جسورانه بین نارنجی پرانرژی و گرم و آبی سرد را در طراحی فرش‌ها و کاشی‌ها می‌توان مشاهده کرد.

رنگ نارنجی کمرنگ با بالش‌هایی که ادغامی از رنگ‌های خاکستری و سفید هستند، بسیار زیبا و هماهنگ به نظر می‌رسند. استفاده از رنگ‌های خنثی در کنار رنگ نارنجی باعث می‌شود که تاثیرگذاری رنگ نارنجی کاملاً حس شود و هماهنگی خاصی در طراحی مشاهده شود. استفاده از رنگ نارنجی در سالن‌های بدن سازی می‌تواند همان چیزی باشد که برای انگیزه تمرین کردن به آن نیاز دارید.

 

رنگ قرمز و تاثیر آن در رنگ درمانی

رنگ‌های گرم مانند قرمز، زرد و نارنجی و رنگ‌های خاکی مانند قهوه‌ای و بژ اغلب هم در اتاق نشیمن و هم در فضای پذیرایی به خوبی عمل می‌کنند، زیرا باعث تحریک ایجاد گفتمان و ارتباط می‌شوند. رنگ قرمز، در طراحی دکوراسیون فست‌فودی‌ها بسیار محبوب است. رنگ قرمز اشتها را تحریک می‌کند و باعث می‌شود که مشتریان ثابت بیشتری به دلیل فضای گرم فست فود به آن محل مراجعه کنند. از رنگ قرمز در اتاق خواب، مهدکودک‌ها هرگز نباید استفاده کرد، زیرا این رنگ قدرتمند می‌تواند باعث پرخاشگری، ناتوانی در تمرکز و سردرد شود.

استفاده بیش از حد از هر رنگی می‌تواند زننده و آزاردهنده باشد. این قضیه به ویژه در مورد رنگ قرمز صادق است. استفاده بیش از حد از آن می‌تواند منجر به پرخوری شود. برای داشتن تعادل، استفاده محدود و ظریف از رنگ قرمز می‌تواند تا حدودی در فضای آشپزخانه مؤثر باشد. برای داشتن ظاهری تمیز و زیبا که زیاده روی نیز در آن نشود، از رنگ قرمز در کنار دیوارهای سفید رنگ و میزهای آبنوسی استفاده کنید.

استفاده از لامپ‌های معلق با میله‌های طلایی روشن و ظریف همراه با گلدان‌های شیشه‌ای قرمز رنگ زیبایی و هماهنگی خاصی را به فضا می‌بخشد. به دنبال ظاهری جسورتر هستید؟ از کابینت‌های استیل براق قرمز رنگ استفاده کنید که تمیز کردن آنها راحت‌تر از کابینت‌های چوبی سنتی است.

 

نتیجه گیری در رابطه با رنگ درمانی در خانه

استفاده از رنگ‌ها مناسب با فضا و خلقیات شما می‌تواند زندگی شما را دگرگون سازد. البته باید این نکته را در نظر داشت که استفاده بیش از حد از یک رنگ در هر فضایی هم آن فضا را زشت می‌کند و هم تاثیر آن رنگ را از بین می‌برد. رنگ درمانی در خانه به این معناست که شما تعادل را در فضای خانه خود ایجاد کنید. بنابراین با این دانش همین امروز زندگی و فضای خانه خود را دگرگون سازید.

نظرات

نظری برای این مطلب درج نشده

ارسال نظر