درجه سایش پارکت لمینت چیست؟

درجه سایش پارکت لمینت چیست؟

توجه به درجه سایش پارکت لمینت بسیار حائز اهمیت است. هنگام خرید پارکت علاوه بر رنگ و طرح و زیبایی، توجه به مقاومت آن اهمیت زیادی دارد. ممکن است پارکت‌هایی که می‌خریم تا مد‌ت‌ها به عنوان کفپوش ما باقی بمانند، در این صورت نیاز است که پارکت، مقاومت بالایی در برابر سایش داشته باشد تا در مدت زمان استفاده تغییر شکل ندهد. مقاومت پارکت ارتباط مستقیمی با میزان سایش آن دارد به خاطر همین برای تشخیص مقاومت پارکت، به درجه سایش آن توجه می‌کنند.

در حالت کلی سایش پارکت‌ها را با توجه به مقاومت در برابر خراشیدگی و آتش سوزی آن‌ها درجه بندی می‌کنند. با دانستن میزان درجه‌ سایش، تشخیص مقاومت پارکت راحت‌تر خواهد بود. هنگام خرید می‌توانید میزان مقاومت پارکت در برابر سایش یا همان درجه سایش پارکت موردنظرتان را انتخاب کنید. در ادامه مقاله بیشتر به درجه سایش‌ و انواع مختلف آن خواهیم پرداخت.

 

درجه سایش پارکت لمینت چیست؟

درجه سایش پارکت لمینت به میزان مقاومت سطح پوشش پارکت لمینت در برابر سایش و خراشیدگی گفته می‌شود. این درجه معمولاً با استفاده از سیستم AC (Abrasion Class)  مشخص می‌شود و از نوع استاندارد بین‌المللی است. به این معنی که درجه سایش لمینت در هر جای دنیا به یک اندازه سنجیده می‌شود. مقاومت پارکت‌ها در برابر سایش از AC1تا AC5 درجه بندی می‌شوند که پارکتی با درجهAC1کمترین و با درجه AC5 بیشترین مقاومت سایشی را خواهد داشت.

درجه سایش به شرایط محل مصرف پارکت بستگی دارد. به طور مثال کفپوش‌های اماکن تجاری بیشتر در معرش ترافیک پیاده و جابجایی وسایل سنگین قرار دارند پس برای دیزاین این نوع مکان‌ها باید پارکتی با درجه سایش AC4 یا AC5 انتخاب کرد.

  • درجه سایش AC1:

این نوع پارکت‌ها به عنوان پارکت درجه پایین شناخته می‌شوند و مقاومت خیلی کمی دارند. این نوع پارکت از مقاومت نسبتا پایینی در برابر ضربه و سایش برخوردار است به همین علت در فضاهای مرطوب و یا شلوغ کاربردی نخواهد بود. در حالت کلی می‌توان از این محصول برای صرفه جویی در هزینه‌ها و در اتاق خواب‌های کم تردد و بدون رطوبت بهره برد.

  • درجه سایش AC2:

این درجه نیز به همان مقدار درجه اول مقاومت دارد و معمولا ترجیح داده نمی‌شود. استفاده از پارکت با این درجه سایش در سالن منزل و مکان‌های تجاری به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

  • درجه سایش AC3:

این درجه از پارکت‌ها از نوع درجه معقول هستند چرا که هم قیمت مناسبی دارند و هم می‌توانند در مکان‌های مختلف به کار گرفته شوند. ممکن است با پارکت‌هایی درجهAC3 در منازل و هتل‌ها رو به رو شده باشید.

  • درجه سایش AC4:

این نوع پارکت‌ها مقاومت بالایی دارند و می‌توانند در دفاتر و مکان‌های پرتردد کاربرد داشته باشند. جنس این نوع پارکت لمینت بسیار مقاوم است و به مراتب قیمت بیشتری هم دارد.

  • درجه سایش AC5:

  • اگر قصد دارید سال‌های طولانی از یک نوع پارکت با طرح و رنگ ثابت بهره ببرید. پیشنهاد ما خرید پارکت لمینت با درجه AC5 است. پارکت‌هایی با این مقدار درجه سایش به ندرت استفاده شده و معمولا در مکان‌های تجاری بسیار بزرگ دیده می‌شوند‌. طبیعتا قیمت این نوع پارکت به نسبت سایر پارکت‌ها بسیار بالاتر است.

چگونه از درجه سایش پارکت مطلع شویم؟

با بررسی برچسب‌ها، بسته‌بندی محصول، مراجعه به وبسایت تولیدکننده یا فروشنده، مطالعه کاتالوگ‌ها یا مشاوره از فروشندگان محصول، می‌توانید درباره درجه سایش پارکت اطلاعات دقیق‌تری کسب کنید.

سخن آخر

پارکت‌ لمینت کفپوش‌ زیبا و خوش رنگی است که به تازگی طرفداران بسیاری پیدا کرده است. این پارکت کاربردی همانند تمامی کفپوش‌ها ممکن است در اثر تغییر شرایط و آفتاب زدگی، دچار تغییر شکل شود. برای جلوگیری از این اتفاق باید مقاومت پارکت‌ را به درستی انتخاب کرد. این موضوع به خصوص در مناطقی با آب و هوای مرطوب و نورگیری بالا مهم است. در این حالت و برای نصب پارکت در اماکن شلوغ و پرتردد، بررسی درجه سایش اهمیت دارد.

معمولا درجه سایشی را با آزمایشات مختلف بررسی کرده و نتیجه‌گیری می‌کنند. درجه‌ی سایشی مقاومت پارکت لمینت را در برابر خراشیدگی، آتش سوزی و رطوبت مشخص می‌کند. در هنگام خرید ابتدا به درجه سایشی پارکت توجه کنید تا طرح و رنگ پارکت باکیفیت و ماندگاری بالاتر حفظ شود.

نظرات

نظری برای این مطلب درج نشده

ارسال نظر