در صورت ریختن آب روی پارکت‌ها و کفپوش‌های چوبی چه باید کرد؟

در صورت ریختن آب روی پارکت‌ها و کفپوش‌های چوبی چه باید کرد؟

هنگامی که هرگونه نشت آب روی کفپوش چوبی رخ می‌دهد، شما باید در اسرع وقت اقدام کنید. اقدام سریع می‌تواند شما را قادر سازد از احتمال آسیب جدی به کفپوش خود جلوگیری کنید و در درجات بالاتر میزان نشتی، اقدام به موقع خواهد توانست از کاهش ارزش کف خانه جلوگیری کند.

مراحل زیر به شما این امکان را می دهد که در کمترین زمان ممکن از شر رطوبت خلاص شوید و خطر بروز هر یک از مشکلات فوق را تا حد زیادی کاهش دهید:

۱. منبع نشت را شناسایی کنید

اولین کاری که باید انجام دهید این است که منبع آب را شناسایی کنید. اگر کودک یا حیوان خانگی دارید حتما از محیط دورشان کنید تا با شیطنت آب را در خانه پخش نکنند. شما باید بفهمید که آیا دلیل این نشتی، ترکیدگی لوله است یا صرفاً نتیجه ریختن آب یک ظرف روی پارکت است. این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا تلاش برای پاک کردن آب بدون اینکه بتوان آن را از منبع اصلی نشتی متوقف کرد، صرفا پاک کردن صورت مسئله است.

۲. هر گونه مبلمان و اثاثیه را موقتا از آن محیط خارج کنید

این کار دو کمک به شما خواهد کرد؛ اولا باعث می‌شود اگر نشتی ادامه یافت آسیبی به اثاثیه شما وارد نشود و ثانیا فشار هرگونه پایه موجود در اسباب منزل تان به پارکت چوبی خیس غلبه کرده و چوب را شکل می‌دهد که این اصلا قابل تحمل نخواهد بود.

۳. آب را پاک کنید

این کار باید با وسواس و سلیقه کامل و با استفاده از پارچه‌های جاذب نخی مانند حوله های کهنه انجام شود؛ تا بتوانید به اندازه‌ای که می توانید از شر آب اضافی خلاص شوید. اگر مجبور به مقابله با مقدار قابل توجهی آب هستید، باید از یک جاروبرقی یا شارژی مقاوم در برابر رطوبت استفاده کنید. بهتر است در هر صورت این کار را بکنید،‌ حتی اگر نشتی جزئی بوده و با حوله پاک شده است. در این صورت می‌توانید مطمئن شوید که هر رطوبتی را که بین تخته‌های پارکت نفوذ کرده است، را نابود کرده اید و موفق شدید حتی امکان ایجاد لک در روزهای آتی را به حداقل برسانید.

۴. سطح را ضد عفونی کنید

خلاص شدن از شر هر گونه آب ریخته شده بر روی کف چوبی شما تنها بخشی از کار به حداقل رساندن آسیب به آن است. خطر دیگری که به دلیل نشت رخ می دهد، کپک هایی است که سطوح مرطوب، گرم و ارگانیک چوب بهترین جای رشد آنهاست. این قارچ می تواند به کف، مبلمان و اثاثیه شما آسیب برساند و از همه مهمتر بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارد.

به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • دستکش
  • ماسک
  • پارچه های جاذب
  • پارچه های تمیز کننده
  • بطری اسپری
  • ضد عفونی کننده (خرید شده از فروشگاه یا خانگی – محلولی که از ۱ فنجان آب و ¼ فنجان سرکه تهیه می شود.)

باید اطمینان حاصل کنید که کل اتاق به درستی تهویه می‌شود و ماده ضد عفونی کننده را روی قسمتی از کف که تحت تأثیر نشت قرار گرفته است اسپری کنید. باید سطح را کاملا با این اسپری و پارچه های نخی تمیز کنید و سپس آن را با پارچه های جاذب خشک کنید. 

۵. کولر یا بخاری را روشن نگهدارید

با توجه به فصلی که در آن قرار دارید؛ وسیله سرمایشی یا گرمایشی خود را ظرف مدت ۲-۳ روز همیشه روشن نگهدارید تا رطوبت زدایی در اثر گردش هوا به خوبی انجام شود.

۶. پارکت یا کفپوش چوبی خیس خود را به حال خود رها نکنید

با انجام این مراحل تا حد زیادی آسیب را به حداقل خواهید رساند. با این حال گاهی ممکن است وجود اندکی رطوبت بین لایه‌های طبیعی کفپوش زیبای شما، پس از مدتی کار دستتان بدهد. با توجه به ارگانیک بودن چوب و تمایل آن به جذب آب، نشت آب باید جدی گرفته شود. در صورت ریختن آب، صرفاً تمیز کردن آب جمع‌آوری شده و کنار گذاشتن مبلمان برای تمیز کردن قسمت‌های مخفی کافی نخواهد بود. عدم اجرای مراحل فوق ممکن است منجر به مشکلاتی شود.

حال شاید بپرسید: اگر کار از کار گذشت؛ چه کنیم؟

با تمام کاربلدی و محتاط بودن در خصوص نشت رطوبت به پارکت‌هایمان، امکان دارد نتوانسته باشیم میزان رطوبت موجود در لابلای کفپوش را رفع کنیم و آسیبی به آنها برسد؛ اما این آخر دنیا نیست و موضوع قابل جبرانی می‌باشد!

در این صورت به نکات زیر توجه کنید:

  • تعداد پارکت‌های آسیب دیده را دقیق شناسایی کنید
  • جدا کردن و دور انداختن پارکت‌های خراب شده
  • تهیه کفپوش‌های جایگزین(از کارخانه سازنده پارکت یا فروشگاه‌های معتبر نمایندگی)
  • بررسی سطح زیرین کفپوش
  • سنباده کاری و هموار سازی پارکت‌های اطراف
  • نصب چوب‌های جایگزین و حل نهایی مشکل

در هر صورت استرس به دلتان راه ندهید؛ چرا که پارکت‌ها در عین حساس بودن، به آسانی قابل تعمیر هستند. در ضمن می‌توانید از سازنده پارکت، نصاب و نمایندگی های مجاز آن مجموعه کمک بگیرید.

نظرات

نظری برای این مطلب درج نشده

ارسال نظر